Tijdens het conversie optimalisatie proces houden we ons met meer bezig dan alleen het conversiepercentage. Indien relevant en gewenst kunnen we verschillende stappen ondernemen om het orderbedrag te verhogen, met als doel om meer omzet te genereren. Dit doen we onder andere met upselling. Upsell houdt in dat we bezoekers die de intentie hebben om iets te kopen, gaan verleiden om te kiezen voor een duurder alternatief. We kunnen upselling ook toepassen bij bestaande klanten, bijvoorbeeld bij gebruikers van een online service of tool. Extra features en upgrades kunnen aangeboden worden als upsell producten. Voor alle upsell mogelijkheden geldt dat we voor een goede kans van slagen volgens een doordachte strategie moeten werken. Het moet voor de bezoeker of gebruiker duidelijk zijn welke voordelen het duurdere alternatief biedt.
Een andere werkwijze om het orderbedrag te verhogen is cross selling: de klant verleiden tot het aanschaffen van aanvullende producten. Ook hierbij gaan we volgens een doordachte strategie te werk. Er zijn verschillende dingen waar we rekening mee moeten houden. Allereerst is het belangrijk dat de aanvullende producten relevant en van toegevoegde waarde zijn. Ook moeten we overwegen wat het beste moment is om de cross sell producten aan te bieden en op welke manier we deze het beste kunnen tonen. We moeten bepalen of het verstandig is om meerdere opties te laten zien (bijvoorbeeld in verschillende prijsklassen) of juist niet en met welke tekst we de producten het beste kunnen presenteren. Op basis van onderzoek, analyse en A/B testen krijgen we inzicht in wat het beste werkt.
Upselling en cross selling zijn goede middelen om de omzet te verhogen, maar houd er wel rekening mee dat omzetgroei afhankelijk is van veel factoren. Een belangrijke factor is de online traffic. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de online traffic te verbeteren.
Er zijn tal van dingen die je kunt doen om het orderbedrag en daarmee de omzet te verhogen. Belangrijk hierbij is dat je altijd strategisch te werk gaat, anders bestaat het gevaar dat de inspanningen zich onvoldoende terugbetalen. Wil je aan de slag met cross en upselling, maar weet je niet hoe je te werk moet gaan? Of heb je moeite met het bepalen van een geschikte strategie voor jouw website of webshop? We helpen je graag! Onze conversie marketeers beschikken over de kennis, ervaring en tools om een doeltreffend plan op te stellen, deze direct in de praktijk toe te passen en te optimaliseren. Neem vrijblijvend contact op om te informeren wat we voor jou kunnen betekenen.