Inzicht in het gedrag van websitebezoekers is ontzettend waardevol voor conversie optimalisatie. Maar hoe verkrijg je deze inzichten en wat kun je er vervolgens mee doen? Er zijn verschillende tracking tools die we kunnen inzetten om het bezoekersgedrag in kaart te brengen. Allereerst is het raadzaam om Google Analytics in te schakelen. Deze veelgebruikte tool houdt veel informatie over het bezoekersgedag bij en biedt direct de mogelijkheid tot data analyse. Met Analytics verzamelen we bijvoorbeeld informatie over de bron en het medium, het bouncepercentage en de sessieduur. We kunnen zien op welke pagina de bezoeker is afgehaakt en hoe de conversie funnel eruitziet. Met Analytics kunnen we dus zien wat er misgaat en waar dit gebeurt. Maar waarom en hoe gaat het precies mis? Hiervoor gebruiken we Hotjar. Met de Hotjar Heatmap kunnen we precies zien waar bezoekers klikken en hoe ze bewegen op het scherm, een mooie aanvulling op de inzichten uit Google Analytics. Dit is slechts een greep uit de verschillende tools en functionaliteiten, er is nog veel meer mogelijk!
We hebben informatie verzameld met behulp van de tracking tools en uit de data analyse is naar voren gekomen waar de verbeterpunten liggen. Nu zijn we op het punt beland dat we de verbeterpunten gaan aanpakken. Maar hoe weten we wat het beste werkt, en welke maatregelen het conversiepercentage laten stijgen? Hiervoor maken we gebruik van A/B testen, waarbij de vernieuwde pagina aan de helft van de bezoekers wordt getoond. De andere helft van de bezoekers krijgt de oorspronkelijke pagina of een andere vernieuwde pagina te zien. Op deze manier kun je aannames toetsen. Maar, let op: er zijn ook andere variabelen die de testresultaten kunnen beïnvloeden. A/B testing kan hele bruikbare inzichten bieden, mits je goed nadenkt over de opzet van je test. Heb je eenmaal de smaak te pakken, dan kun je eindeloos blijven testen.
Om de beste resultaten te halen is het belangrijk om het gehele conversie optimalisatie proces te doorlopen, van analyses tot A/B testen.
Heb je een tracking tool ingeschakeld, maar weet je niet hoe je de data analyse moet aanpakken? Of geef je het gehele proces liever uit handen? Wij helpen je graag verder! De marketeers van Conversie.nl houden zich dagelijks bezig met tracking, data analyse en A/B testing. Dankzij jarenlange ervaring, kennis en expertise binnen het vakgebied kunnen we doeltreffend de verbeteringen in kaart brengen en deze met behulp van A/B testen direct doorvoeren. We streven ernaar om binnen afzienbare tijd het conversiepercentage te optimaliseren. Wil je graag weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.