‘Storytelling’: je hebt de term vast al eens voorbij horen komen. Al decennia wordt het gebruikt voor het adverteren van merken en producten. Tegenwoordig is dit echter nog niet zo makkelijk: (potentiële) klanten zijn namelijk te vinden over meerdere platforms, zowel online als offline. Dit maakt het voor vele bedrijven moeilijk om daadwerkelijk wat met storytelling te doen. In deze blog leggen wij je graag uit wat storytelling is, waarom het belangrijk is en waar je aan moet denken als je deze manier van content marketing toe wil passen op jouw bedrijf.
Wat is storytelling?
Storytelling is een oude kunstvorm en een waardevolle manier voor mensen om hun emoties te uiten. Omdat storytelling in meerdere contexten en voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden is het echter moeilijk om er één definitie aan te koppelen. In de marketingwereld komt de betekenis neer op het proces waarbij verhalen worden gebruikt om de kernboodschap aan het publiek te communiceren. Verhalen ‘spreken’ namelijk een universele taal die iedereen begrijpt, ongeacht waar die persoon vandaan komt of zijn/haar achtergrond.
Waarom storytelling belangrijk is
Er zijn meerdere redenen die het belang van goede storytelling onderstrepen. Allereerst helpt het mensen om zich met jouw bedrijf te identificeren. Door ze een verhaal te geven, beginnen mensen namelijk langzaam maar zeker jouw bedrijf te kennen, begrijpen en waarderen. Dit is nodig, want er zijn maar enkele mensen die direct wat bestellen of reserveren als ze voor het eerst op je website komen.
Een andere reden waarom storytelling belangrijk is, is omdat het mensen samenbrengt. Zoals we hiervoor al zeiden, zijn verhalen namelijk een soort universele taal. En door verhalen te delen, kun je zelfs mensen met de meest uiteenlopende persoonlijkheden het gevoel geven dat ze ‘erbij horen’. Op den duur leidt dit niet alleen tot verhoogde conversie, maar bouw je als bedrijf ook een community op.
Storytelling doet bedrijven ook transparanter en authentieker overkomen. Dit is erg belangrijk als je (potentiële) klanten en andere mensen in je netwerk wilt inspireren, motiveren en aanzetten tot actie. Mensen willen namelijk met andere mensen werken, en niet met ideeën waar geen gezicht achter zit.
Storytelling is dus een geweldige manier om te contact te maken met (potentiële) klanten: een goed verhaal verhoogt namelijk de kans dat mensen een aankoop doen bij jouw bedrijf, in plaats van bij de concurrent. Uit onderzoek van reclamebureau Hill Holiday bleek zelfs dat klanten niet alleen liever een product kopen van een merk met een goed verhaal, maar dat ze ook bereid zijn om per product meer te besteden.
Waar moet je aan denken met storytelling?
Wil je storytelling gebruiken voor de contentmarketing van jouw bedrijf? Dan zijn er een paar dingen waar je van tevoren over na moet denken.
Ten eerste is het essentieel dat je weet wie je publiek is. Je kan namelijk nog zo’n mooi verhaal vertellen, maar als het niet aansluit bij de waarden van jouw doelgroep, dan gaat het niet veel uithalen. Doe vooral ook onderzoek naar welke platformen je doelgroep gebruikt. Zo weet je in welke platformen je wel tijd moet steken en in welke juist niet. (Tip: maak een persona. Deze geeft je een duidelijk beeld van wie je publiek is en hoe je ze het beste kan bereiken.)
Definieer de kernboodschap van je verhaal: wat wil je je publiek vertellen? Wil je enkel een product verkopen, wil je een probleem onder de aandacht brengen of wil je geld ophalen voor een goed doel? Dit moet straks duidelijk zijn voor je publiek, willen ze het verhaal snappen. De kernboodschap hangt overigens nauw samen met het doel van je verhaal. Een verhaal kan namelijk educatief zijn, samenwerking bevorderen, actie uitlokken, waarden overbrengen of mensen wat over jezelf vertellen. Afhankelijk van het doel, kan je bepalen wat voor soort verhaal het beste werkt voor jouw bedrijf.
Zorg ervoor dat je een duidelijke call-to-action communiceert na je verhaal. Wil je bijvoorbeeld dat mensen wat gaan bestellen op website, iets delen met hun vrienden of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Als de call-to-action niet duidelijk is, is het onwaarschijnlijk dat mensen iets met je verhaal gaan doen.
Nu jij!
Storytelling is in de huidige samenleving van groot belang. Mensen beslissen namelijk niet meer waar ze bestellen op basis van wat je als bedrijf te bieden hebt, maar op basis van je beweegredenen: de ‘waarom’. Storytelling helpt je om deze boodschap op een creatieve manier met je publiek te delen en zo mensen aan je te binden. Als je het goed doet, leidt dit tot verhoogde conversie en een loyale community. En heel eerlijk, welk bedrijf wil dit nou niet?
Photo by Nong Vang on Unsplash