Met marketing automation kun je op grote schaal gepersonaliseerde en voor de ontvanger relevante e-mails versturen. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde punten in de customer journey vertalen naar events (triggers), e-mails personaliseren op basis van klikgedrag of de doelgroep segmenteren en aan de hand daarvan geautomatiseerd berichten sturen. Wil je aan de slag met marketing automation? Wij leggen je graag de basis uit zodat je vandaag nog kunt beginnen!
Geautomatiseerde e-mailcampagnes
Met marketing automation kun je op elk gewenst moment een e-mail versturen. We zetten een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje:
- Welkomstcampagne
Wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief of zich heeft geregistreerd als klant kun je geautomatiseerd een welkomstmail versturen. Deze kun je personaliseren met de naam van de ontvanger en indien gewenst en relevant kun je hier een speciaal welkomstaanbod of een korting in opnemen. Ook kun je aangeven via welke weg mensen bij je terecht kunnen met vragen.
- Herhalingsaankoopcampagne
Een herhalingsaankoopcampagne is met name interessant wanneer je product een bepaalde houdbaarheid of looptijd heeft. Wanneer je inzichtelijk hebt hoelang je product gemiddeld meegaat kun je het moment dat de e-mail wordt verstuurd hierop aanpassen. In de mail kun je bijvoorbeeld vragen of het product is bevallen of een aanbieding doen om de herhalingsaankoop te stimuleren.
- Verjaardagscampagne
Op de verjaardag van de klant kun je een mail sturen met een cadeau of korting. Dit kan iets algemeens zijn, maar je kunt het ook aanpassen op de klantgegevens. Bestelt de klant regelmatig een specifiek product? Dan kun je bijvoorbeeld een eenmalige verjaardagskorting voor dit product aanbieden.
- Cross sell campagne
Een cross sell campagne richt je in op basis van klant- en ordergegevens. Wanneer iemand een bepaald product heeft besteld kan er geautomatiseerd een bericht verstuurd worden waarin aanvullende producten (bijvoorbeeld accessoires) worden aangeraden. Ook in dit geval kun je optioneel een korting of speciaal aanbod opnemen.
Wanneer je vreest voor een te hoge contactdruk kun je er ook voor kiezen om de cross sell campagne te verwerken in de orderbevestigingsmail.
- Verlaten winkelmandje/bestelling niet afgerond
Wanneer iemand producten in het winkelmandje heeft geplaatst, maar deze vervolgens niet heeft besteld of wanneer het bestelproces niet is afgerond kun je een mail sturen om de persoon in kwestie hierop te attenderen. In de mail kun je vragen of er wellicht iets mis is gegaan of je kunt hulp aanbieden.
Personaliseren
De geautomatiseerde e-mailberichten kunnen op verschillende manieren gepersonaliseerd worden. De meest simpele manier is personalisatie aan de hand van de NAW-gegevens van de ontvanger. Hiermee kun je bijvoorbeeld de aanhef van een mail personaliseren met de naam van de ontvanger. Maar, indien gewenst kun je nog veel verder gaan in het personaliseren van e-mails. Niet alleen de aanhef, maar ook de inhoud en lay-out van een mailing kunnen automatisch gepersonaliseerd worden. Dit kan onder andere op basis van klikgedrag en/of bestelgeschiedenis.
Wanneer je slim gebruikmaakt van de personalisatiemogelijkheden voor mailings kun je de relevantie voor de ontvanger aanzienlijk verhogen.
Conversie verhogen met marketing automation
Marketing automation kan een actieve bijdrage leveren aan het verhogen van het conversiepercentage en de omzet. Niet alleen speelt de relevantie van de e-mails die worden verstuurd een rol, ook timing is een belangrijk aspect. Wanneer op het juiste moment in de customer journey het juiste bericht wordt verstuurd kan dit iemand ‘overhalen’ tot het plaatsen van een bestelling of het afronden van een ander soort conversiedoel.
Te hoge contactdruk
Het versturen van relevante e-mails, het conversiepercentage verhogen en meer omzet genereren… Je kunt vast niet wachten om aan de slag te gaan met marketing automation. Maar, let op dat de contactdruk niet te hoog wordt. Wanneer iemand te vaak een e-mail ontvangt kan dit irritatie opwekken. Het resultaat? Afmeldingen voor je mailinglijst en een negatieve houding ten opzichte van je merk. Dit wil je natuurlijk voorkomen, zorg er dus voor dat je goed nadenkt over de mailfrequentie.
Marketingsoftware Copernica
De experts van Conversie.nl maken gebruik van de marketingsoftware Copernica. Copernica biedt de mogelijkheid om een database op te zetten, of je kunt je bestaande CRM-systeem integreren met behulp van een API. Door selecties in de doelgroep te maken kunnen gerichte e-mails verstuurd worden en door opvolgacties te definiëren kan dit geautomatiseerd worden. Met Copernica kunnen niet alleen campagnes opgezet worden, de software beschikt ook over een uitgebreide editor om mailings te ontwerpen.
Wil je graag aan de slag met Copernica of heb je vragen over marketing automation? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag verder!