Als bedrijf wil je online natuurlijk zo goed mogelijk presteren. Daarbij is een hoge positie in de zoekresultaten van Google erg belangrijk. Er zijn meerdere manieren en tools om je positie te verbeteren. Eén daarvan is kwalitatieve linkbuilding. Daarover leggen wij je in deze blog graag meer uit.
Wat is kwalitatieve linkbuilding?
Linkbuilding is een SEO-techniek waarbij bewust links van andere websites naar jouw eigen websites worden aangelegd, zogenaamde backlinks. Hierbij is het belangrijk dat de backlink ook echt relevant is voor jouw pagina. In andere woorden: des te beter de site en de context aansluit op jouw website, des te waardevoller de link is. Over het algemeen geldt dat websites die qua onderwerp aansluiten op jouw website, waardevoller zijn dan links vanaf websites die eigenlijk niets met het onderwerp te maken hebben.
Toen marketeers voor het eerst door begonnen te krijgen hoeveel invloed links kunnen hebben op hun positie in de zoekresultaten, probeerden ze op allerlei manieren onnatuurlijke (kunstmatige) backlinks te vergaren. Ondertussen zijn de regels hiervoor zodanig aangescherpt, dat deze methode in strijd is met de servicevoorwaarden van Google. Dit betekent dat links van spamsites of link directories dus niet meer als relevant en waardevol worden beschouwd.
Andere aandachtspunten
Een kwalitatieve backlink moet dus ten eerste relevant voor jouw website zijn. Over het algemeen betekent dit links die qua onderwerp aansluiten op de content op je eigen website.
Naast dat een backlink relevant moet zijn, zijn er nog andere voorwaarden voor een kwalitatieve backlink. Zo komen de meest waardevolle backlinks van websites met autoriteit, oftewel een hoge domeinautoriteit en page ranking. Links van websites die veel bezoekers ontvangen en dus veel invloed hebben zijn dus ontzettend waardevol.
Verder wil je zoveel mogelijk natuurlijke links, of editorial links. Dit houdt in dat mensen uit zichzelf naar content op jouw eigen webpagina linken. Natuurlijke links zijn erg waardevol, helemaal in vergelijking met onnatuurlijke of betaalde links. Deze zijn over het algemeen niet relevant of bevatten veel andere links die op hetzelfde keyword scoren. Dit geldt overigens ook voor reciprocal links, waarbij websites naar elkaar linken. Google beschouwt dit soort backlinks als onnatuurlijk en dus irrelevant.
In sommige gevallen worden links voorzien van een nofollow tag. Nofollow is een waarde die kan worden toegekend aan een link om Google te laten weten dat ze deze link niet moeten volgen. Dit is voornamelijk bedoeld om spam tegen te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een link die iemand in een reactie onder een blog zet. Verder geldt dat des te meer links op een pagina staan, des te meer de waarde van deze pagina daalt. Als je actief bezig bent met SEO, is dat natuurlijk niet handig.
Het laatste aandachtspunt waar we het over willen hebben is de anchor tekst. Dit is de zichtbare, klikbare tekst in een hyperlink. De anchor tekst laat Google weten waar de pagina (waar heen gelinkt wordt) over gaat. Hierbij zit er idealiter enige variatie van woord of een zinsdeel in. Want bij te veel backlinks met dezelfde anchortekst, gaat Google denken dat je de positie van je website in de zoekresultaten probeert te manipuleren.
Hoe zorg je voor kwalitatieve backlinks?
Ondertussen heb je (hopelijk) een goed beeld gekregen van wat kwalitatieve backlinks zijn en juist niet zijn. Maar hoe zorg je nu voor kwalitatieve backlinks voor jouw eigen website? Wij hebben een aantal opties voor je op een rijtje gezet.
Creëer zelf unieke content
Je eerste optie, en waarschijnlijk de meest waardevolle, is om zelf unieke, creatieve en engaging content te creëren. Hiermee heb je namelijk de grootste kans op natuurlijke links, die door Google het meest gewaardeerd worden. Het is niet de meest snelle manier op backlinks te verkrijgen, maar dus wel de meest waardevolle.
Schrijf een gastblog
Een andere optie is het schrijven van een gastblog voor een website die in dezelfde branche zit als jij. Dit verhoogt namelijk de relevantie. De betreffende website moet natuurlijk wel bereid zijn om door te linken naar jouw website. Gastbloggen is een goede manier om je bereik te vergroten en extra naamsbekendheid te genereren binnen jouw sector. Houdt er wel rekening mee dat gastblogs niet per se extra referral traffic naar je website genereren.
Als je wilt gastbloggen, raden wij aan om eerst een lijst opstellen van websites die het beste aansluiten op de onderwerpen waar jij je mee bezig houdt. Kijk vooral ook naar je concurrenten. Welke sites linken naar je concurrenten, maar nog niet naar jou? Dit kan je handmatig doen, maar er zijn ook enkele tools beschikbaar die dit voor je doen, zoals de Link Intersect tool van Ahrefs. Zodra je hebt besloten welke website het meest geschikt is voor jouw gastblog, kan je deze benaderen om de backlink ook daadwerkelijk te gaan realiseren.
Influencer marketing
Je kan ook waardevolle backlinks genereren door samen te werken met influencers. Als je zorgt dat een influencer op jouw eigen blog iets schrijft, dan is er een grote kans dat dit gedeeld wordt op social media-kanalen. Daarnaast kun je ook goede backlinks krijgen van relevante sites die de influencers’ gastblog interessant vinden. Zo kan je eigen domeinwaarde een flinke boost krijgen en kom je dus ook weer hoger in de zoekresultaten terecht.
Lost link recovery
De laatste optie die we in deze blog willen bespreken is lost link recovery. Dit houdt in dat je niet-werkende links (bijvoorbeeld links die een Error 404 of Not Found opleveren) naar een andere bestaande pagina op je website laat verwijzen, door middel van een doorverwijzing of 301 Redirect. Dan krijgt de link weer waarde.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat je website ergens wordt vermeld, maar dat deze vermelding geen link bevat. In dat geval ben je al halverwege het verkrijgen van een backlink. De auteur is namelijk al bekend met je bedrijf. Hoe vind je deze vermeldingen? Dit kan simpelweg met Google. Zoek dan naar vermeldingen van de naam van je bedrijf, maar sluit jouw eigen website daarbij uit. Vervolgens kan je de zoekresultaten stuk voor stuk bekijken. Het nadeel van deze methode: het kost erg veel tijd. Gelukkig zijn er ook andere tools zoals <a href=" https://ahrefs.com/blog/unlinked-mentions/" title="Ahrefs’ Content Explorer" target="_blank" rel="nofollow">Ahrefs’ Content Explorer</a> die dit proces vergemakkelijken.
En nu aan de slag!
Linkbuilding is erg belangrijk wat betreft je vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Zorg er echter wel voor dat je zoveel mogelijke kwalitatieve (relevante en natuurlijke) backlinks ontvangt. Als je je enkel focust op onnatuurlijke en irrelevante backlinks, is de kans groot dat je na een bepaalde tijd bestraft wordt door Google. In dat geval zullen ze je gehele website of bepaalde pagina’s devalueren of, in het ergste geval, zelfs de-indexeren.
Er zijn verschillende manieren om kwalitatieve backlinks te verkrijgen: door zelf interessante content te creëren, door gastblogs te publiceren op relevante websites, door samen te werken met influencers en door kapotte links door te verwijzen naar relevante en bestaande pagina’s. Kwalitatieve linkbuilding: makkelijk is het niet, effectief zeker wel.
Benieuwd wat onze experts voor jou kunnen betekenen als het gaat om kwalitatieve linkbuilding? Neem dan gerust contact op om alle mogelijkheden te bespreken.