Stijgt het aantal bezoekers, hoeveel conversies hebben we gehad vandaag en wat doen onze updates op social media? Een overzichtelijk dashboard met alle belangrijke KPI’s maakt realtime bijsturing van de online marketing werkzaamheden mogelijk én versterkt de focus van marketeers.
Online marketing dashboard
Voor het opzetten van een online marketing dashboard raden we aan om gebruik te maken van Klipfolio: software waarmee je de data van verschillende bronnen eenvoudig kunt combineren. De data wordt automatisch verwerkt en gevisualiseerd in een custom made, gebruikersvriendelijk overzicht. Vrijwel elke databron en elk intern systeem is te koppelen.
De voordelen van een realtime dashboard? We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje:
- De voortgang en status van campagnes in één oogopslag
- Nieuwe inzichten in de onderlinge interactie van verschillende variabelen
- Realtime bijsturing mogelijk indien de situatie erom vraagt
- Motiverende werking voor alle betrokken medewerkers
Inzicht in alle databronnen
Met behulp van Klipfolio kun je alle databronnen koppelen in een – door jezelf in te richten – visueel aantrekkelijk dashboard. Op deze manier kun je alle statistieken in één keer inzien en verlies je niet onnodig veel tijd aan het zoeken van de juiste KPI’s in de verschillende kanalen. Daarnaast is je data altijd up-to-date en kun je bijsturen op het juiste moment. Met een realtime dashboard optimaliseer je dagelijks al je marketingactiviteiten. De data wordt op de achtergrond automatisch verwerkt.
Benieuwd welke data je zoal kunt tonen in een dashboard? We hebben een aantal voorbeelden voor je verzameld. Voor een webshop kun je de volgende databronnen opnemen:
Voor Google Ads en Facebook Ads kun je alle mogelijke statistieken opnemen. Een aantal interessante zijn:
- Kliks
- Kosten
- Omzet
Ook voor Google Analytics kun je alle mogelijke statistieken opnemen. Een aantal interessante zijn:
- Bezoek
- Omzet
Social media (Facebook, Instagram):
- Laatste posts
- Aantal (en stijging in) volgers
Realtime data:
- Hoeveel bezoekers zijn er nu online?
- Welke pagina’s worden er bezocht?
KPI’s meten
Voor het opstellen en succesvol uitvoeren van een marketingstrategie is inzicht in kengetallen essentieel. De kunst is echter om dit overzichtelijk weer te geven. Een dashboard met de belangrijkste KPI’s biedt in dit geval uitkomst. Om optimaal te profiteren van de kracht van data is het belangrijk om kanalen te combineren. Verschillende onderdelen van een marketingcampagne kunnen elkaar versterken, door de data in een dashboard te combineren krijg je hier inzicht in en kun je naast de afzonderlijke kanalen ook het geheel beoordelen.
Tip: denk goed na over de tijdsperiode die je toont op je dashboard
Koppelingen
Een realtime online marketing dashboard in Klipfolio kan gekoppeld worden aan vrijwel alle bestaande software en databronnen, waaronder ook de meeste financiële als operationele systemen. Dit levert waardevolle online marketing inzichten, visueel en to-the-point. De data wordt live uit de bronnen gehaald; de rapportages zijn realtime. Dit maakt de prestaties direct inzichtelijk. Daarnaast kun je tijdig ingrijpen en bijsturen als de situatie hierom vraagt.
Kom je er niet uit?
Wij vertellen graag meer over de mogelijkheden van een online marketing dashboard. Dit doen we aan de hand van overtuigende praktijkcases. Nieuwsgierig? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismaking.
Ben je overtuigd van de kracht van een realtime dashboard? Dan komen wij op bezoek voor een inventarisatie van de online marketing activiteiten. Samen stellen we vast welke meetbare indicatoren (KPI’s) we willen tonen in het dashboard en uit welke bronnen we de data importeren.
Dit gaan wij verder uitwerken en implementeren in een op maat gemaakt, overzichtelijk, online marketing dashboard. Na een demonstratie, uitleg en laatste test kun je direct aan de slag met het nieuwe dashboard. Vanaf dat moment kun je de marketingactiviteiten nauwlettend in de gaten houden, bijsturen en optimaliseren.